عزت نفس پایین به عنوان یه وضعیت روانشناختی، اثرات قابل توجهی روی زندگی مشترک داره. این وضعیت ممکنه باعث شه هر آدمی احساس کمبود، ناتوانی و عدم اعتماد به نفس کنه. عزت نفس پایین میتونه به ترس از طرد شدن، نیاز مداوم به تأیید از سوی دیگران و مشکلات در ابراز احساسات و نیازها منجر بشه. افراد با عزت نفس پایین ممکنه به راحتی از بیان خواسته‌ها و نیازهاشون دوری کنن و به رفتارهای پرخاشگرانه تو رابطه عاطفی نزدیک بشن. به طور کلی، درک و مدیریت عزت نفس پایین تو زندگی مشترک میتونه به بهبود ارتباطات و افزایش رضایت و شادی تو رابطه کمک کنه.

نشونه‌های عزت نفس پایین چیه؟

جلب توجه مداوم:

فرد ممکنه دائما به دنبال تایید و تحسین از سمت شریک عاطفی خودش باشه و نسبت به تصمیمات و کارهای خودش، اطمینان کافی نداشته باشه.

حساسیت بیش از حد به انتقاد:

کسایی که عزت نفس پایینی دارن، حتی انتقادات سازنده هم میتونه باعث ناراحتی و آزارشون بشه و واکنش‌های شدید و دفاعی به انتقادات دیگران نشون بدن.

ترس از ترک شدن:

کسایی که عزت نفس پایینی دارن از اینکه شریک عاطفی‌شون ترکشون کنه دائم نگرانن و به همین خاطر مدام در حال تلاش برای جلب توجه و محبت بیشتر به همسرشون هستن.

ناامنی در رابطه:

افرادی که عزت نفسشون پایینه، احساس بدگمانی و حسادت به همسرشون و روابطش با بقیه دارن و به دلیل احساس ناامنی که میکنن، تمایل دارن رفتار‌ها و روابط همسرشون رو کنترل کنن.

کم‌ارزش دیدن خود:

فرد ممکنه خودش رو به صورت مداوم مورد انتقاد قرار بده و ارزش‌های خودش رو نادیده بگیره. همچنین این افراد تحسین‌ها و توجهات مثبت از سمت همسرشون رو نمیپذیرن.

اجتناب از بین خواسته‌ها و نیازها:

بعضی از افراد به دلیل ترس از طرد شدن یا بی‌اهمیت شمردن اون‌ها، از بیان خواسته‌ها و نیازهاشون دوری میکنن و وضعیت‌های نامطلوب رو به دلیل عدم احساس شایستگی برای بهتر بودن، قبول میکنن.

مشکل در ابراز احساسات:

این افراد احساساتشون رو به دلیل ترس از آسیب دیدن یا قضاوت شدن ابراز نمیکنن و نمیتونن به صورت مستقیم محبتشون رو بیان کنن.

رفتارهای منفعل و تهاجمی:

یکی از نشونه‌های پایین بودن عزت نفس، ابراز نارضایتی‌ها و مشکلات، به صورت غیرمستقیم و خودخوری به جای بیان صریح مشکلاته که خیلی وقت‌ها منجر به عصبانیت و رفتارهای تهاجمی میشه.

عدم پذیرش موفقیت‌ها:

افرادی که عزت نفس پایینی دارن، موفقیت‌های خودشون و همسرشون رو نادیده میگیرن یا کوچیک میشمارن و احساس میکنن موفقیت‌هاشون حاصل شانسه نه تلاش و توانایی خودشون.

چه‌طوری عزت نفسمون رو تقویت کنیم؟

گفتگوهای باز و صادقانه با همسر:

برقراری ارتباطات باز و صادقانه با همسر در مورد احساسات، نگرانی‌ها و نیازها باعث میشه که احساس کنین شنیده میشین و مهم هستین.

پذیرش و خوددوستی:

یادگیری پذیرش خودتون با همه نقاط قوت و ضعف‌ها و برخورد مهربانانه با خودتون به تقویت عزت نفس کمک میکنه. لازمه‌ی این کار تمرین صحبت مثبت با خود و تغییر الگوهای فکری منفیه.

تقویت روابط مثبت:

ایجاد و حفظ رابطه با افرادی که مثبت‌اندیش و حمایت‌گرن و دوری کردن از افرادی که انرژی منفی به زندگیمون میدن، باعث تقویت عزت نفس میشه.

یادگیری مهارت‌های جدید:

این کار میتونه به فرد کمک کنه تا احساس قابلیت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشه.

تعیین و دستیابی به اهداف کوچک:

تعیین این اهداف و تلاش برای رسیدن اون‌ها به فرد کمک میکنه تا احساس موفقیت و پیشرفت داشته باشه و از این طریق عزت نفسش تقویت بشه.

به طور کلی با توجه به تاثیر زیادی که عزت نفس تو زندگی مشترک داره، شناخت علائمش و راهکارهای تقویت اون در زمان مواجهه با این چالش میتونه بسیار کمک کننده باشه و زندگی زناشویی رو از روبه‌رویی با آسیب‌های بزرگتر حفظ کنه.

اگه شما جز افرادی هستین که عزت نفس پایینی دارین و میخواین عزت نفستون رو قوی کنین دوره زیر میتونه کمکتون کنه.

دوره آموزشی عزت نفس