تا حالا شنیدی که میگن نصفش زیر زمینه؟! خواسته‌ها، آرزوها، نیازها و انتظارات ما هم اینطوری‌ان. یعنی به راحتی قابل مشاهده نیستن و بیشتر از اینکه مشخص باشن، پنهان و مخفی‌ان. مثل چی؟ یکی از پرتکرارترین مسائلی که پشت پرده‌ی مشکلات زندگیه، جنگ قدرته. اینکه به اصطلاح سکان‌دار کشتی زندگی کیه؟ زن یا مرد؟ در زندگی باید تقسیم‌‌ بندی کار صورت بگیره؟

از اونجایی که امروزه خانم‌ها علاوه بر نقشی که در خونه دارن بیرون از خونه هم حضور پررنگی دارن، خواستار اینن که به اندازه‌ی مردها استقلال داشته باشن و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشن. همین موضوع زمینه‌ساز خیلی از تعارض‌های زناشوییه و جنگ قدرت به راه می‌ندازه. به نقل از کتاب همسران همساز «جنگ قدرت داشتن تسلط و کنترل و به دست داشتن اختیار و تصمیم‌گیری در خانواده‌ست.»

از کجا بفهمیم به این جنگ قدرت مبتلا شدیم؟

  • وقتی هر کدوم از زوج‌ها دنبال اینن حرف خودشون اجرا بشه.
  • وقتی هر کدوم از زوج‌ها سعی کنن اون یکی رو کنترل کنن.
  • وقتی هر کدوم دنبال آزادی بیشتر باشن.

این جنگ قدرت می‌تونه همه‌ی زندگی رو پر کنه ولی به دلیل مشغله‌های گونان و تنوع مسائل زوجین ازش غافل میشن و متوجه تاثیری که تو زندگیشون میذاره نمیشن. برای همینه که باید حواسمون خیلی به این نشونه‌ها باشه.

بعد از اینکه فهمیدیم دچار جنگ قدرت شدیم باید چیکار کنیم؟

بهترین کار تقسیم مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس توافق هر دو طرفه.

این تقسیم‌‌بندی باید بر اساس تخصص، علایق و زمان خانم و آقا انجام بشه. مثلا برای تقسیم‌ بندی کار بر اساس علاقه اگه خانم در زمینه دکوراسیون علاقه داره، تصمیم‌گیری در این زمینه به خانم سپرده بشه و آقا اگه به کارهای فنی علاقه داره این کارها به آقا سپرده بشه.

برای تقسیم‌‌ بندی کار بر اساس زمان بهتره خانم که زمان بیشتری رو تو خونه می‌گذرونه، مدیریت خونه رو بر عهده بگیره و آقا که زمان بیشتری رو بیرون از خونه می‌گذرونه، مدیریت کارای بیرون از خونه بر عهده بگیره.

البته تقسیم‌‌ بندی کار برای تصمیمات مهم زندگی مثل تربیت فرزندان، خرید خونه، آینده زندگی و… باید با مشورت همدیگه گرفته بشه. حتی اگه تقسیم مسئولیت انجام شده باشه، بهترین کار اینه که باز هم زن و مرد در تصمیم‌گیری‌ها با هم مشورت کنن.

شما چطور در خونه تقسیم‌‌ بندی کار رو انجام میدین؟

بیشتر بخونید: مشکلات منم یا تو