رابطه عاطفی اساسی‌ترین بخش ازدواجه که تأثیر قابل‌توجهی روی سلامت روان و جسم ما داره. با این حال خیلی از زن و شوهرها، بعد از گذشت مدتی از ازدواجشون، با سردی و کاهش صمیمیت مواجه میشن. مطالعات نشون میده که این اتفاق معمولا به خاطر دلایل زیادی مثل کم شدن ارتباط درست، استرس‌های زیاد، عدم توجه به نیازهای همدیگه و… اتفاق میفته. با توجه به اهمیتی که رابطه عاطفی در ازدواج داره، راهکارهایی رو برای جلوگیری از سردی رابطه عاطفی بهتون میگیم:

1. قهرهای طولانی مدت نکنین.

چون قهر طولانی علاوه بر سردی رابطه عاطفی باعث افزایش استرس و اضطراب، ایجاد فاصله‌ عاطفی، جمع شدن مشکلات روی هم، از بین رفتن اعتماد نسبت به همدیگه و… میشه.

2. سکوت نکنین و حرف بزنین.

اینکه وقتی مشکلی پیش میاد، شما سکوت کنین و حرفی نزنین، هم باعث میشه همسرتون متوجه نشه مشکل شما چیه، هم ممکنه باعث بشه برداشت اشتباه کنه و این برداشت اشتباه خودش باعث بزرگتر شدن مشکل بشه.

بیشتر بخونید: راه‌های مقابله با سکوت تنبیهی در روابط زوجین

3. جای خواب و سفره غذاتون رو از هم جدا نکنین.

خوابیدن زن و شوهر کنار هم و غذا خوردن با همدیگه فرصتیه برای نزدیکی و صمیمیت بیشتر. اگه وقت‌هایی که مشکلی بینتون پیش اومده جای خواب و سفره غذاتون رو جدا کنین، فرصت نزدیکی دوباره به‌هم و ایجاد دوباره‌ی پیوند عاطفی رو از خودتون میگیرین و این ممکنه باعث طولانی‌تر شدن دعوا و قهر بینتون بشه.

4. پای گذشته رو وسط نکشید.

وقتی دعواتون میشه مسائل گذشته رو دوباره تو روی همسرتون نزنین و اون رو به خاطر رفتارهای گذشته سرزنش نکنین.

این کار نه‌تنها باعث سردی رابطه عاطفی میشه، بلکه باعث میشه دیگه همسرتون هیچ وقت برای بهتر‌ کردن نقاط ضعفش تلاش نکنه چون پیش خودش فکر میکنه من هرچه قدر هم خودم رو اصلاح کنم، همسرم باز هم فقط بدی‌های گذشته من رو میبینه.

5. از این جمله‌ها استفاده نکنین.

از جمله‌هایی مثل تو همیشه همینطوری، تو هیچ وقت منو نمیفهمی و… استفاده نکنین. این کار باعث میشه همسرتون احساس کنه خوبی‌هایی که برای شما انجام میده، دیده نمیشه و ممکنه باعث شه تصمیم بگیره دیگه تلاشی برای خوبی کردن به شما انجام نده.

6. رابطه جنسی رو قطع نکنین.

طبق تحقیقاتی که انجام شده، رابطه جنسی خیلی باعث نزدیکی و جلوگیری از سردی رابطه عاطفی میشه. اگه رابطه جنسی رو قطع کنین، عملا درهای رسیدن به رابطه‌ی عاطفی نزدیک رو به روی هم میبندین.

7. به همسرتون و خانواده‌ش توهین نکنین.

وقتی شما به همسرتون توهین میکنین، در واقع دارین عزت نفس اون رو خدشه‌دار میکنین. کسی که عزت نفسش خدشه‌دار میشه، به راحتی نمیتونه عاملی که باعث این اتفاق شده رو فراموش کنه. پس شما با بی‌احترامی به همسرتون یا خانوادش عملا یه نقطه تاریک از خودتون تو ذهن همسرتون به‌جا میذارین.

باتوجه به همه‌ی چیزهایی که گفته شد، اگه داشتن یه رابطه عاطفی سالم و حفظ اون براتون مهمه، حتما به این نکته‌ها توجه کنین.