مشورت با همسر تو زندگی مشترک جایگاه خیلی مهمی داره و نشون‌دهنده احترام، اعتماد و اهمیت به نظرات و احساسات همسرمونه. این کار نه تنها باعث تقویت رابطه عاطفی و افزایش همدلی و همکاری بین زن و شوهر میشه، بلکه باعث میشه تصمیم‌گیری‌های بهتر و کارآمدتری داشته باشیم.

مشورت کردن باعث میشه که هر دو طرف احساس کنن که تو مسائل و چالش‌های زندگی مشترک سهیمن و این اشتراک در تصمیم‌گیری‌ها میتونه پایه‌های یه زندگی پایدار و موفق رو تقویت کنه. ولی یه مسئله‌ای که خیلی‌ها باهاش مواجه‌ هستن اینه که چرا شوهرمون با خانواده خودش مثلا مادرش و خواهرش مشورت میکنه، ولی با ما که همسرشیم نه؟

چرا شوهرم به جای مشورت با همسر با خانواد‌ش مشورت میکنه؟

این اتفاق میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که شناخت اون‌ها میتونه کمک کنه تا بتونیم همسرمون رو به سمت اینکه با ما مشورت کنه، هدایت کنیم. اما به نظرتون اون دلایل چی هستن؟

عادت و راحتی:

همسر ما ممکنه از قبل به مشورت‌ کردن با خانواده خودش عادت کرده باشه و احساس راحتی بیشتری برای مشورت با اون‌ها داشته باشه.

ترس از قضاوت:

گاهی اوقات مردها نگرانن که همسرشون اون‌ها رو قضاوت کنه یا ضعف‌هاشون رو ببینه.

تفاوت دیدگاه:

همسرتون ممکنه فکر کنه خانوادش بهتر میتونن شرایطش رو درک کنن.

وابستگی عاطفی:

بعضی آقایون هنوز وابستگی عاطفی زیادی به خانواده خودشون دارن و این باعث میشه که بعد از ازدواج هم ترجیح بدن با خانوادشون مشورت کنن.

عدم اعتماد کافی:

ممکنه همسرتون هنوز اعتماد کافی به شما برای مشورت کردن نداشته باشه.

تجربه و سن:

گاهی اوقات همسرتون فکر میکنه که خانوادش به خاطر اینکه سنشون بیشتره، تجربه بیشتری دارن و گزینه بهتری برای مشورت هستن.

فرهنگ خانوادگی:

تو بعضی خانواده‌ها، این رفتار به عنوان یه هنجار پذیرفته شده.

بیشتر بخونید: آیا در زندگی باید تقسیم‌‌ بندی کار صورت بگیره؟

چطوری شوهرمون رو تشویق به مشورت با همسر کنیم؟

ایجاد فضایی امن و پذیرنده:

محیطی آروم و بدون تنش ایجاد کنین که همسرتون احساس کنه میتونه آزادانه نظرات و نگرانی‌هاش رو با شما در میون بگذاره. نشون بدین که به احساساتش احترام میذارین و به حرف‌هاش گوش میدین.

شنونده خوبی باشین:

به حرف‌های همسرتون با دقت گوش بدین و سعی کنین بفهمین که منظور صحبت‌هاش دقیقا چیه.

برای اینکار از پرسیدن سوالات درستی استفاده کنین تا نشون بدین که واقعا به موضوع علاقه‌مندین و میخواین کمکش کنین.

تشویق و تقدیر:

وقتی شوهر شما نظرات و ایده‌های شما رو میپذیره یا با شما مشورت میکنه، تشویقش کنین و بابت مشورتش با شما ازش قدردانی کنین. نشون بدین از اینکه همسرتون باهاتون مشورت کرده، خوشحال و قدردانین.

ارائه نظرات سازنده و منطقی:

موقع ارائه نظرات و پیشنهاداتتون، سعی کنین منطقی و با دلیل‌های مناسب صحبت کنین. به همسرتون نشون بدین که شما در تصمیم‌گیری‌ها میتونین کمکش کنین و نظرات سازنده دارین.

ایجاد اعتماد و همکاری:

با ایجاد اعتماد و همکاری تو سایر زمینه‌های زندگی، نشون بدین که میتونین یه تیم خوب باشین. وقتی با هم تصمیمی میگیرین و میبینین نتیجه مثبتی داره، حتما تو صحبت‌هاتون به نتیجه‌ای که گرفتین اشاره کنین و نشون بدین که همکاری شما مؤثر بوده.

اجتناب از انتقادهای مخرب:

انتقادهای مخرب و سرزنشی نکنین. به جای اون نقدهاتون رو به صورت سازنده و با احترام بیان کنین.

انتقادهای مداوم و منفی میتونه باعث بشه که همسرتون با شما مشورت نکنه.

تشویق به ارتباط باز:

از همسرتون بخواین که تو مسائل مختلف با شما صحبت کنه و نظرات شما رو جویا بشه. نشون بدین که به اون اعتماد دارین و میخواین با هم تصمیمات بهتری بگیرین.

حل تعارضات با احترام:

وقتی در مورد موضوعی اختلاف نظر دارین، سعی کنین به جای بحث‌های بی‌نتیجه، با احترام و به طور سازنده به توافق برسین. یعنی نشون بدین که حتی در صورت اختلاف نظر، میتونین به شکلی محترمانه و منطقی با هم صحبت کنین.

با استفاده از این راهکارها، میتونین رابطه خودتون رو بهتر کنین و باعث بشین که شوهرتون بیشتر با شما مشورت کنه. این کار نیازمند صبر، تلاش و ارتباط مؤثره.

بیشتر بخونید: 30 اصل برای گفتگوی عاشقانه