اینکه یه رابطه عاطفی دچار چالش بشه خیلی طبیعیه و واقعیت هم اینه که خیلی از این چالش‌ها یا لحظات تلخ قابل حذف شدن از یه رابطه نیستن. بنابراین لازمه که برای این رابطه سرمایه‌گذاری کنیم. چطوری؟ دکتر جان گاتمن  میگه که روابط عاطفی باید بیمه بشن. این مفهوم به معنی ایجاد و نگهداری از یه ذخیره مثبت عاطفیه که به زن و شوهرها کمک میکنه تو لحظه‌های سختی که باهم دارن یا در مواقع درگیری، بهتر و درست‌تر عمل کنن. ما همه یه ظرف وجودی داریم و برای اینکه از لحاظ روحی خوب و شارژ باشیم، نیاز داریم این ظرف روحی که همون ذخیره عاطفی هست، پر باشه.

 ذخیره عاطفی چطوری ایجاد میشه؟

  • اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که وجود داره اینه که اگه در تعامل با همسرتون، یه اتفاق ناخوشایند رو تجربه کردین، باید به ازای اون تجربه‌ی منفی حداقل 5 تا تجربه‌ی مثبت بسازین. چرا که تجربیات منفی تاثیر عمیقی روی ذهن و روح ما دارن و ممکنه تا مدت زیادی اون‌ها رو فراموش نکنیم و این تجربیات منفی ممکنه به اعتماد و صمیمیت بین زن و شوهر آسیب بزنه. در صورت چنین اتفاقی باید خیلی تلاش کنیم تا بتونیم اعتماد از دست رفته رو برگردونیم.
  • انجام رفتارهای خیلی کوچیک و جزئی میتونه به ذخیره عاطفی کمک کنه. رفتارهایی مثل ابراز محبت و دلتنگی، مراقب احوالات همسر بودن و….
  • هرچی احساس امنیت با احساس صمیمیت با هم آمیخته بشن، ذخیره عاطفی بیشتری به وجود میارن. یعنی هرچی همدلی بهتری با همسرم داشته باشم، گفتگوی سالم‌تری داشته ‌باشم، اشتباهات طرف مقابلم رو راحت‌تر بپذیرم و… کمک میکنه که احساس امنیت و صمیمیت ترکیب بشن و ظرف روحی ما هم پر تر بشه.
  • وقتی همسرتون برای رابطه عاطفی تلاش میکنه، حتما به تلاش‌های اون پاسخ مثبت بدین. یعنی تلاش‌هاش رو ببینین، ازش تشکر و شما هم برای بهبود رابطه‌تون تلاش کنین.

همه‌ی این کارها علاوه بر اینکه باعث راحت‌تر حل شدن چالش‌های بین زن و شوهر میشه و کمک میکنه بیشتر هم دیگه رو درک کنن، برای شخص خودتون هم خیلی مفیده. چون در مواقعی که کسی از اطرافیانتون نیست که بتونه حمایتتون کنه و شما نیاز به همراهی و حمایت دارین، وقتی که ظرف روحتون پر باشه، میتونین به‌تنهایی از پس چالشی که باهاش مواجه شدین بربیاین. پس مراقب ذخیره عاطفی روحتون باشین.

بیشتر بخونید:  زن زیرک و با سیاست یا زن ساده؟ کدوم در زندگی زناشویی موفق‌تره؟