خیلی از خانم‌ها توقع دارن بدون اینکه با همسرشون صحبت کنن، همسرشون ذهنشون رو بخونه و متوجه نیازها و خواسته‌های اون‌ها بشه. حتی گاهی اوقات بعضی خانم‌ها وقتی یه حرفی میزنن، منظور دیگه‌ای از حرفی که زدن دارن و توقع دارن باز هم، همسرشون متوجه منظور اون‌ها بشه. مثلا به همسرشون میگن امسال که شرایط مناسب نیست نمیخواد برای من کادوی تولد بگیری و واقعا همسرشون کادو نمیگیره، بعد وقتی که همسرشون کادو نگرفته  ناراحت میشن چون منظورشون واقعا این نبوده که براش کادو نگیره بلکه منظورشون این بوده که یه هدیه کوچیک براش بگیره. این توقع خانم‌ها، توقع درستی نیست ولی تو این زمینه لازمه که آقایون هم برای درک احساسات همسرشون تلاش کنن.

چرا زن‌ها توقع درک احساسات توسط همسرشون رو دارن؟

نیاز به درک و همدلی:

خیلی از خانم‌ها به شدت نیاز به درک و همدلی دارن. وقتی شوهرشون بدون اینکه چیزی بگن، احساسات و نیازهای اون‌ها رو درک میکنه، احساس میکنن که به طور عمیق و واقعی درک شدن و این برای اون‌‌ها اهمیت و حس رضایت زیادی داره.

ارتباط غیرکلامی:

زن‌ها به طور طبیعی بیشتر به نشونه‌ها و ارتباطات غیرکلامی حساسن. اون‌ها از طریق زبان بدن، لحن صدا و تغییرات ظریف تو رفتار، احساسات و نیازهای خودشون رو بیان میکنن و انتظار دارن که شوهرشون این نشونه‌ها رو متوجه بشه.

بیشتر بخونید: رازهای موفقیت در ارتباط غیر کلامی با همسر

انتظارات فرهنگی و اجتماعی:

تو بعضی از فرهنگ‌ها، نقش‌های جنسیتی و انتظارات اجتماعی ممکنه طوری باشه که از مردها انتظار میره همسراشون رو بدون نیاز به بیان مستقیم درک کنن. این میتونه از طریق مشاهده الگوهای رفتاری تو خانواده‌ها و جامعه شکل بگیره.

تجربیات گذشته:

زن‌ها ممکنه بر اساس تجربیات گذشته، این توقع رو داشته باشن که شوهرشون بتونه نیازها و احساسات اون‌ها رو بدون بیان مستقیم درک کنه. اگه در گذشته این نیازها به خوبی درک نشده‌ باشن، ممکنه انتظارات بیشتری ایجاد بشه.

افزایش صمیمیت و نزدیکی:

توانایی درک احساسات بدون بیان مستقیم میتونه احساس نزدیکی و صمیمیت رو زیاد کنه. زن‌ها ممکنه این نوع ارتباط رو به عنوان نشونه‌ای از صمیمیت و ارتباط عمیق ببینن.

نیاز به اطمینان و امنیت:

وقتی شوهر بدون نیاز به بیان مستقیم، نیازها و احساسات همسرش رو درک میکنه، خانم‌ها ممکنه احساس امنیت و اطمینان بیشتری داشته باشن. این نشون میده که شوهرش به اون توجه داره و به نیازهاش اهمیت میده.

راهکارهایی برای بهبود درک احساسات

برای کاهش سوء تفاهم‌ها و بهتر شدن ارتباط‌ها، میشه از راهکارهای زیر استفاده کرد:

تقویت مهارت‌های ارتباطی:

زن و شوهر میتونن مهارت‌های ارتباطی‌شون رو تقویت کنن و یاد بگیرن که چطوری به طور موثر و بدون سوء تفاهم با همدیگه صحبت کنن.

بیان مستقیم نیازها و احساسات:

زن‌ها بهتره به طور مستقیم و با صداقت نیازها و احساسات خودشون رو بیان کنن تا شوهرشون بهتر متوجه بشه و بتونه واکنش درست‌تری نشون بده.

گوش دادن فعال:

مردها میتونن مهارت‌های گوش دادن فعال رو تقویت کنن و به نشونه‌ها و ارتباطات غیرکلامی همسرشون توجه بیشتری داشته باشن.

تقویت همدلی و حفظ احترام:

زن و شوهر میتونن روی تقویت همدلی و درک متقابل کار و سعی کنن بیشتر به احساسات و نیازهای همدیگه توجه کنن. حتی اگه جایی با احساس هم موافق نبودن و نظراتشون در تضاد بود، بتونن به نظر همدیگه احترام بذارن.

بیشتر بخونید: حفظ احترام در زندگی مشترک

مشاوره و آموزش:

در صورت نیاز، میشه از مشاوره زوجین استفاده کرد تا به بهبود مهارت‌های ارتباطی و درک متقابل کمک بشه.

توجه به این نکات و تلاش دوطرفه، باعث میشه زن و شوهر بهتر بتونن احساسات و نیازهای همدیگه رو درک کنن.

بیشتر بخونید: بی تفاوتی نسبت به همسر – سم زندگی مشترک