تو زندگی مشترک خانواده‌ها میتونن از طریق حمایت‌های عاطفی و مادی به بهبود کیفیت زندگی زن و شوهر کمک کنن. با این حال، مداخله بیش از حد و نامناسب خانواده‌ها در زندگی زن و شوهر میتونه باعث ایجاد تنش‌ها و مشکلات جدی بشه. بررسی ویژگی‌های خانواده های مداخله گر میتونه به درک بهتر این مسئله و پیدا کردن راه‌حل‌های مناسب برای مدیریت اون کمک کنه. این ویژگی‌ها شامل عدم احترام به حریم خصوصی زن و شوهر، دخالت در تصمیم‌گیری‌های زندگی مشترک، تحمیل دیدگاه‌ها و انتظارات خانواده‌ها و ایجاد فشار روانی و استرسه.

ویژگی های خانواده های مداخله گر

نظارت بیش از حد

خانواده ‌های مداخله گر به طور مداوم در مورد تصمیمات و فعالیت‌های روزمره زن و شوهر کنجکاوی میکنن و از اون‌ها سوال میپرسن و همیشه میخوان از جزئیات زندگی خصوصی‌شون مطلع بشن.
مثال: شما و همسرتون تصمیم دارید تعطیلات آخر هفته رو به تنهایی تو خونه بگذرونین و کمی وقت با هم داشته باشین. اما خانواده‌های شما به طور مداوم تماس میگیرن و سوال‌هایی درباره برنامه‌های شما میپرسن. این تماس‌ها و سوال‌ها گاهی تبدیل به نگرانی‌های غیرضروری میشه و باعث استرس و ناراحتی شما و همسرتون.

انتظار تبعیت

بعضی خانواده‌ها انتظار دارن که زن و شوهر همیشه مطابق با نظرات و خواسته‌های اون‌ها عمل کنن. تو چنین شرایطی نارضایتی یا مخالفت با نظرات خانواده‌ها ممکنه با واکنش‌های منفی روبرو بشه.
مثال: شما و همسرتون در حال تصمیم‌گیری برای خرید یه خونه جدید هستین. خانواده‌ها نظرات خودشون رو میگن و انتظار دارن که شما دقیقا طبق نظر اون‌ها عمل کنین. مثلا خانواده‌تون پیشنهاد میدن که خونه‌ای تو محله‌ای خاص بخرید که به نظر اون‌ها بهترین گزینه هسن و حتی بهتون میگن که اگه شما تصمیم دیگه‌ای بگیرین، ناراحت میشن.

تلاش برای کنترل روابط اجتماعی

خانواده‌ها تلاش میکنن تا روابط اجتماعی زن و شوهر رو کنترل کنن و درباره اینکه با چه کسایی باید دوست باشن یا نباشن، تصمیم‌گیری کنن. این رفتار میتونه باعث کم شدن ارتباطاتت اجتماعی زن و شوهر و تاثیرات منفی روی زندگی اون‌ها بشه.
مثال: شما و همسرتون تصمیم دارین که به یه جشن تولد دوستانه برین. اما خانواده‌های شما به‌شدت مخالف این تصمیم هستن و سعی میکنن شما رو متقاعد کنن که به جای اون، وقتتون رو با خانوادتون بگذرونین. اون‌ها به شما میگن رفتن به جشن تولد کار مفیدی نیست.

همسر شما را علیه شما میکنن

خانواده های مداخله‌ گر نقاط ضعف شما رو برجسته میکنن و نقاط قوت شما رو کم‌رنگ نشون میدن. اگه خطایی از شما سر بزنه سعی میکنن تا اون رو بزرگتر از چیزی که هست نشون بدن و شما رو به خاطر داشتن چنین همسری سرزنش میکنن. به مرور زمان این مساله باعث میشه که همسر شما اعتماد خودش رو به شما از دست بده و با شما به مشکل بخوره.

استفاده از احساس گناه

با ایجاد احساس گناه در فرزندان، اون‌ها رو وادار به انجام خواسته‌های خودشون میکنن.
مثال: گفتن اینکه «اگر به دیدن ما نیاین، ما خیلی تنها میشیم»

تشویق به رفتارهایی که میتونه به زندگی مشترک آسیب بزنه

شما رو به رفتارهایی که ممکنه به رابطه آسیب بزنه تشویق میکنن.
مثال: تشویق به مخفی کردن بعضی مسائل از همسر

شناخت ویژگی‌های خانواده ‌های مداخله ‌گر کمک میکنه تا بفهمیم چرا این خانواده‌ها اینقدر کنترل‌گر و پرتوقع هستن و به ما این امکان رو میده تا بهتر بتونیم باهاشون کنار بیایم و روابط‌مون رو بهبود بدیم. اینطوری میتونیم تنش‌ها رو کم کنیم، استقلال‌مون رو بیشتر کنیم و اعتماد به نفس‌مون رو بالا ببریم و در نهایت یه محیط خانوادگی بهتر و مثبت‌تری بسازیم.

بیشتر بخونید: هدف از ازدواج چیه؟